Nie jest to proces czasochłonny, ale musimy być przygotowani na co najmniej jedno spotkanie z przedstawicielem Towarzystwa ubezpieczeniowego, zwanym likwidatorem. Dokona on oględzin i oceni rozmiar szkód. Według obowiązujących przepisów prawnych cała droga odszkodowawcza powinna zamknąć się w okresie 30 dni. Na pozytywne rozpatrzenie naszego wniosku możemy liczyć po spełnieniu kilku przesłanek, np. musimy utrzymać taki stan jak miał miejsce po wystąpieniu szkody, wszelkie poprawki i remonty nie są wskazane aż do wizyty likwidatora.
Kiedy rozpoczyna się procedura likwidacji szkody?
Na początku musimy niezwłocznie powiadomić Towarzystwo ubezpieczeniowe o fakcie wystąpienia szkody. Możemy tego dokonać telefonicznie, faksem, lub e-mailem. Od tego momentu rusza procedura. Towarzystwo ubezpieczeniowe ma 7 dni na podjęcie niezbędnych czynności, które mają wyjaśnić wszystkie okoliczności zdarzenia.
Obowiązki poszkodowanego
Na poszkodowanym - poza oczywistym obowiązkiem poinformowania Towarzystwa ubezpieczeniowego o powstaniu szkody - spoczywa również powinność utrzymania stanu faktycznego powstałego po szkodzie przez okres niezbędny do wszczęcia procedury przez ubezpieczyciela. To skomplikowane zdanie łatwo wyjaśnić na prostym przykładzie: jeśli nasze mieszkanie zostało zalane przez sąsiadów, nie możemy usuwać szkody (czyli np. malować zalanego sufitu) do czasu pojawienia się likidatora z Towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli istnieją prawdopodobieństwo pogłębiania się szkody, mamy prawo do zabezpieczenia mienia aby szkoda nie pogłębiała się.
Wizyta likwidatora
Po tym, jak poinformujemy naszego ubezpieczyciela o wystąpieniu szkody, w ciągu kilku dni w miejscu objętym ubezpieczeniem (np. w naszym mieszkaniu) pojawi się likwidator, który oceni skalę zniszczeń.
Skompletuj dokumenty
Trochę czasu poświęcimy na skompletowanie niezbędnych dokumentów i rachunków. Jednym z nich jest rachunek strat, a w przypadku włamania konieczny będzie protokół policyjny. Musimy dostarczyć ubezpieczycielowi pisemne zgłoszenie szkody - zawierać powinno ono m.in. numer polisy i okres ubezpieczenia. W przypadku utraty mienia bardzo pomocne będą również wszelkie rachunki, faktury i inne dokumenty potwierdzające zakup i wartość skradzionych przedmiotów. Jeśli szkoda spowodowana była następstwem pożaru, niezbędne będą też protokoły przeglądów instalacji elektrycznej, kominowej i gazowej.
Towarzystwo musi się zastanowić
Po wizycie likwidatora Towarzystwo musi przeanalizować sytuację: kto jest sprawcą szkody, czy nasze roszczenia są zasadne, czy nasza polisa obejmuje rodzaj szkody, która wystąpiła. Towarzystwo ubezpieczeniowe podejmuje wtedy także decyzję o wysokości odszkodowania.
Podjęcie decyzji przez towarzystwo ubezpieczeniowe
Towarzystwo ubezpieczeniowe po wyczerpaniu ścieżki likwidacyjnej (wizyta likwidatora, dostarczenie przez nas niezbędnych dokumentów) podejmuje decyzję co do zasadności wypłaty odszkodowania. Nieprzekraczalnym terminem na wypłatę świadczenia jest 30 dni od zgłoszenia przez nas szkody.
Towarzystwo może odmówić wypłaty odszkodowania. Możemy nie zgodzić się z jego decyzją, po negacjacjach zakończonych fiaskiem możemy wystąpić przeciwko Towarzystwu ubezpieczeniowemu na drogę sądową.
|