O firmie | Ubezpieczenia | Szkolenia | Likwidacja szkód | Promocje, rabaty | Rekomendacje | Ważne informacje | Kontakt |
Obowiązek wypłaty odszkodowania
W jakim terminie zakład ubezpieczeń ma obowiązek wypłacić odszkodowanie ? > Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego zawiadomienia o szkodzie. > Gdy wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do wskazania winnego okazało się niemożliwe w ciągu 30 dni (np. toczy się postępowanie karne) odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. > Gdy wypłata nie jest możliwa w terminie 30-dniowym ubezpieczyciel powinien powiadomić poszkodowanego o tym pisemnie i wypłaćić tzw. kwotę bezsporną, czyli zaliczkę na poczet odszkodowania. Jeżeli zakład ubezpieczeń w nieuzasadniony sposób opóźnia wypłatę odszkodowania, należy żądać odsetek ustawowych za czas opóźnienia na podstawie art. 481 § 1 k.c., co stanowi podstawową „sankcję" za nieterminową realizację zobowiązań umownych. Od dnia 15 grudnia 2008 r. odsetki wynoszą 13% w skali roku. Ponadto, w przypadku opóźniania się zakładu ubezpieczeń z wypłatą, należy skierować do ubezpieczyciela pismo ponaglające, wskazując iż termin wypłaty odszkodowania minął. W piśmie tym należy również zażądać wypłaty odsetek. Ponadto, w przypadkach nie wypłacenia przez zakład ubezpieczeń odszkodowania w odpowiednim terminie lub niedopełnienia obowiązku udostępniania informacji i dokumentów, które miały wpływ na ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i wysokość odszkodowania, można skierować skargę do Komisji Nadzoru Finansowego, która posiada uprawnienia w zakresie finansowego ukarania zakładu ubezpieczeń. © Rzecznik Finansowy |
Zapraszam do kontaktu : 602 305 639 | Formularz kontaktowy |